In deze aflevering zoomen we in op de onderwijsvrijheid die schoolleiders en leraren zelf ervaren. Wat betekent vrijheid van onderwijs voor hen, wat is de meerwaarde hiervan, maar ook waar knelt het in de praktijk? Hoe zit het.met de professionele ruimte van de onderwijsprofessional en is er sprake van een politiek en maatschappelijk wantrouwen of vertrouwen? En hoe balanceer je hierin? En tot slot: wie bepaalt eigenlijk de spelregels waarbinnen je als onderwijsprofessional vrij bent en welke vrijheid kan je als leraar en schoolleider nemen? Teveel om op te noemen, maar gewoon enorm boeiend. Luister nu! Mathilde Tempelman-Lam en Patrick Sins spreken met Tijl Rood – schooldirecteur van De Verwondering in Monnickendam, Wouter Groot – directeur van de Casimir in Gouda, Pieter-Jan Ruiter – leerkracht, leraaronderzoeker in mijn lectoraat en bestuurslid bij de Beroepsvereniging voor Academici in het Basisonderwijs en Erik-Jan Hakvoort – docent geschiedenis en maatschappijleer bij Scholengemeenschap Guido.
https://open.spotify.com/episode/5yjMDJJT8RAdUf30ujgrX4?si=Lr5ymB15TLiVZfCiej7EAQ